Netykieta

„Kulturalny dzieciak przestrzega Etykiety,

Kulturalny Sieciak przestrzega Netykiety!”

 

   Netykieta jest to zbiór zasad kultury obowiązującej wszystkich cyfrowych obywateli w Internecie. Netykieta nie jest zbiorem sztywnych nakazów, ma jedynie na celu uświadomienie, pouczenie
i zwrócenie uwagi na pewne zachowania i sytuacje. Służyć ma ona uświadomieniu bądź przypomnieniu pewnych zasad obowiązujących w bardzo licznej społeczności Internautów.
A zasady służą nam wszystkim – Wam, Nam i Im – byśmy  wszyscy mogli tworzyć odpowiedzialną
i mądrą społeczność w kraju (sieci) bez granic.


   Zasady każdej Netykiety są aktualne niezależnie od daty jej napisania, trzy podstawowe przykazania, którymi powinien się kierować każdy Internauta są bardzo proste:

   ZASADA 1: Myśl.

   ZASADA 2: Nie działaj na czyjąś szkodę.

   ZASADA 3: Nie nadużywaj.

 

NETYKIETA:

 

  1. Nie rozsyłaj internetowych łańcuszków (łańcuszek internetowy to wiadomość zawierająca  prośbę o rozesłanie jej do jak największej liczby Internautów, jest popularną formą spamu).

  2. Staraj się nie nadużywać emotikonek (uśmieszków, buziaczków).

  3. Bez potrzeby nie pisz dużymi literami, gdyż oznaczają KRZYK.

  4. Na forum wystrzegaj się zadawania pytań, na które już padły odpowiedzi. Zanim zadasz pytanie, użyj opcji „szukaj” lub zajrzyj do działu FAQ (ang. Frequently Asked Questions
    – najczęściej zadawane pytania).

  5. Umieszczając coś w Internecie, nie powtarzaj treści, które już się w nim znajdują.

  6. W Internecie nie wolno nikogo obrażać i wyzywać. Nie daj się sprowokować do kłótni.

  7. Szanuj autorów blogów. Blogi to internetowe pamiętniki. Ich autorzy piszą o sprawach szczególnie dla nich ważnych.

  8. Szanuj cudzą własność. Nie podpisuj się pod cudzymi wypowiedziami lub pracami. Korzystając z  informacji  i materiałów znalezionych w sieci, zawsze podawaj źródło ich pochodzenia.

  9. Zwracając  się  do konkretnego Internauty, pamiętaj o używaniu dużej litery w zaimkach:
    Ty, Tobie, itp.

  10. Nie zakładaj niepotrzebnych kont e-mail.